Pariz - Kako stići

Kako stići

Avionom: Pariz služe tri međunarodna aerodroma - možete sleteti na "Šarl de Gol" ili "Orly", ili možda na "Beauvais", specijalizovan za čarter letove. Svi aerodromi su nadomak glavnog grada.
 

Aerodorm Šarl de Gol foto: Tom Mascardo/flickr.com

 

Šarl de Gol - Čvor glavnih aerodroma severoistočno od grada. Postoje tri terminala: Terminal 1, Terminal 2 (koji je ogroman i podeljen na 2A i 2G), i Terminal 3 (bivši T9). Terminal 1 i 3 su jedan pored drugog, dok je Terminal 2 u drugoj zgradi. Za stizanje do Pariza, možete koristiti prigradski voz RER, linija B, sa stanicma na T3 (gde možete uzeti besplatni CDGVAL voz do T1) i T2. Idu na svakih 7-8 minuta.

"Orly" - Ovaj aerodrom je u jugozapadnom delu grada. Aerodorm je stariji i korišćen je uglavnom od strane kompanije  "Air France" za nacionalne letove, i drugih međunarodnih prevoznika u Evropi. Orly je otprilike na 40 min od Pariza sa OrlyBus, koji polazi od Metro-Denfert Rochereau (linija 6). Druga mogućnost je bus 285 koji vas vodi do metroa Villejuif - Louis Aragon (linija 7). Ide na svakih 10 minuta. Železnica Orlyval povezuje dva terminala međusobno i linije RER B do Antony. Uključuje i vezu sa centralnom metro stanicom. RER B Antony ide kroz Pariz do aerodorma Šarl de Gol.

"Beauvais" - Ovaj aerodrom, severno od grada, je manji regionalni aerodrom koji koriste neke low-cost kompanije kao što su "Ryanair" i "WizzAir". Autobusi saobraćaju i u 6 sati ujutro, a stižu na 20 minuta nakon svakog sletanja i nekoliko sati pre poletanja. Putovanje će trajati oko sat vremena.


Vozom: Do Pariza se može doći vozom za samo nekoliko sati iz Francuske ili ostalih evropskih metropola. Svih 7 pruga dovešće vas pravo u srce Pariza. Svaka s određenim odredištima, nude glatke veze sa javnim prometnim mrežama (metro, RER, bus). Određene stanice mogu vam osigurati mesto za čuvanje prtljaga i to su Gare du Nord, Gare de l'Est, Gare de Lyon, Gare d'Austerlitz i Gare Montparnasse. Prtljag se može ostaviti na maksimalno 72 sata i troškovi (jednaki u svim stanicama) variraju u zavisnosti od veličine ormara koja vam je potreban. Usluga je dostupna od 06.30 do 22.45. Upozorenje: ova usluga može biti zatvorena u bilo koje vreme iz sigurnosnih razloga.

TGV - je svetski poznata francuska brza pruga (Trains à Grande Vitesse) koja često saobraća do Nice (5-6h vožnje), Marseja (3h) i Avinjona (2,5 h), zatim istočne Ženeve (3h) ili Lozane u Švajcarskoj, Bordoa (3h)... Eurostar do Londona (2h15) i Thalys do Brisela (1h20) koriste gotovo identične vozove.


Autobusom: Internacionalna autobuska stanica je mesto susreta za mlade svetske putnike, na periferiji Pariza i na samo 20 minuta od centra grada metroom. Izgrađena 1993. godine i predstavlja najveću stanicu u Evropi, a nudi različite usluge uporedive s onima koje nude velike železničke stanice i aerodromi. Čuvanje prtljaga je na raspolaganju za vreme radnog vremena stanice - mogu privremeno biti zatvoreni iz sigurnosnih razloga. Raspitajte se kod domaćih autobuskih prevoznika ili na glavnoj autobuskoj stanici u Beogradu o polascima za Pariz.

 

Kretanje po gradu:

Putovanje oko i u Parizu i dolaženje od tačke A do tačke B je jednostavno kao dečja igra. Bez obzira da li ste uzeli metro, autobus ili RER prigradske vozove, celi grad i Ile-de-France regije su vrlo dobro pokrivene.

 

Pariski metro foto: edwin.11/flickr.com

 

Metro: Brz i jednostavan način za putovanje oko grada. Pariski metro ima oko 300 mesta, veliki žuti znak "M" i 16 linija. Svaka linija ima boju, a red vožnje i putanje ćete naći na svim stanicama i na svim RATP kartama. Konekcija među linijama olakšava planiranje putovanja. Svaka linija ima dva smera, vidljivo označena. Mogu se uzeti karte javne saobraćajne mreže, u svim oblicima i veličinama. Velike karte takođe se prikazuju na platformama i na ulazu u svaku stanicu. Brza i potpuno automatizovana, najnovija linija 14, takođe poznata kao "meteor linija" radi svaki dan uključujući i praznike od 6.00 do 00.30. Na ovoj liniji imate i usmene objave na kojoj se stanici nalazite, odnosno u koju ste prispeli. Vozovi su ređi nedjeljom i praznikom. Vaša ulaznica bele boje vredi dok ne napustite metro izlaskom iz ograđenog područja, a ako zatim hvatate autobus, potrebno je koristiti neku drugu kartu. Ako vam se dogodi da ste sačuvali neke stare karte zelene ili žute boje od ranijih putovanja, njih još možete koristiti.

Primer putovanja metroom: Na primer, ako želite otići iz Saint-Germain-des-Prés ("Saint-Germain-des-Prés" stanice) u Luvr ("Palais Royal-Musée du Louvre" stanice), uzmite liniju 4, smer "Porte de Clignancourt" (prikazan kao "M4 Porte de Clignancourt"), siđite na "Châtelet" stanici, a zatim se ukrcajte na liniju 1, smer "La Défense" ("La Défense M1") i zaustavićete se na "Palais Royal-Musée du Louvre" stanici.

 

Autobus: Postoje neka putovanja za koja metro baš i nije pogodan, pa u tim slučajevima postoje direktne autobuske rute iako je mreža malo složenija. Vožnja busom je takođe zanimljiva ako želite videti više od grada. Pariska bus mreža je prilično turistički prijateljska. Ona koristi iste pojedinačne karte i "Carte Orange" kao metro, i ima unutar autobusa displeje koji prikazuju svakom vozaču njegovu trenutnu poziciju i koja stanica je sledeća što eliminiše dosta konfuzije. Sa istim kartama možete koristiti i noćni prevoz. Noćni autobusi idu redovno kroz centralno središte u "Chatelet", do okolnih područja Pariza. Tu je i kružna linija koja spaja glavne železničke stanice. Druga opcija za putnike koji žele videti znamenitosti Pariza, bez zaustavljanja na uglu svake ulice, je L'Opentour bus, otvoreni autobus na sprat gde vas stalno informišu o znamenitostima Pariza i šta se trenutno dešava u gradu. Siđite kad želite, ostanite koliko vam je potrebno, vratite se u autobus i odaberite sledeću stanicu. Možete kupiti karte na autobuskim stanicama. Cene su informativnog karaktera, a postoje popusti za decu i dvodnevne ulaznice.

 

Taksi: Taksi je relativno jeftin, pogotovo noću kad nema gužve. Nema ih mnogo koliko bi se očekivalo i ponekad pronalaženje slobodnog vozila može biti pravi izazov. Preko dana nije uvek dobra ideja uzeti taksi, kao što je to hodanje ili metro koji će često biti brži vid transporta. Ako vam je potrebno da stignete do aerodroma ili na sastanak, pametno je unapred rezervisati taksi putem telefona. Taksi stanice su obično blizu železničke stanice, velikih hotela, bolnica, na velikim prelazima. 15.300 taksija rade u Parizu, dan i noć. Vlasnici ili zakupci imaju licencu dozvole parkiranje na javnoj cesti, dok čekaju mušterije. Tu je jedinstveni telefonski broj za sve taksi kompanije:
01 45 30 30 30!

Posebna oprema taksi vozila obuhvata:

Osvietljen "Taxi Parisien" znak na krovu
Taksimetar koji prikazuje trošak putovanja

Ploča pričvršćena spreda na desnom krilu vozila koja nosi broj dozvole

 

Pažnja! Svako ko tvrdi da je taksi vozač, a nema posebno opremljena vozila je ilegalan.

 

Da biste zaustavili taksi...

... gledajte znak na krovu: ako beli znak svetli, vozilo je na dužnosti i na raspolaganju; ako je beli znak isključen, a svetli plavo ili narandžasto - na dužnosti je, ali zauzet; ako je beli znak isključen i ne svetli ništa, taksi nije na dužnosti.


Krstarenje Senom je idealno za razgledanje Pariza foto: Poom!/flickr.com

 

Brodom: Postoji nekoliko odličnih plovnih usluga koje pruža Sena. Osim što pruža jednostavan, jeftin prevoz do mnogih odredišta u Parizu, ona pruža i izvrsne mogućnosti za fotografisanje. Možete kupiti dnevne ili trodnevne ulaznice i koristiti brod prema potrebi. Brodovi imaju kružnu rutu od Ajfelovog tornja, Luvra, Notr Dama, botaničkih vrtova i onda natrag do "Musee d'Orsay".


Peške, biciklom, rolerima: Pešačenje u Parizu je jedan od velikih užitaka prilikom posete gradu svetlosti. Postoje bezbroj prekrasnih uličica koje se ne nalaze na turističkim mapama, a koje možete pronaći šetnjom po Parizu. Moguće je preći ceo grad u samo nekoliko sati, ali samo ako se na neki način možete odupreti od zaustavljanja u brojnim kafićima i restoranima. U stvari, u roku od nekoliko godina, hodanje u kombinaciji s biciklizmom i metroom će biti jedini način da obilazite sam centar Pariza - gradonačelnik je najavio da planira do 2012. proglasiti 1, 2, 3, i 4. okrug delovima gde će automobilima biti zabranjeno da saobraćaju.

Iznajmite bicikl i provozajte se lako po Parizu foto: activefree/flickr.com

 

Iznajmljivanje bicikla je vrlo dobar izbor naspram vožnje kolima ili korišćenje javnog prevoza. Voženje bicikla bilo gde u gradu je daleko sigurnije za umereno iskusne bicikliste nego skoro bilo koji grad ili mesto u Sjedinjenim Državama. Francuzi su vrlo svesni biciklista, gotovo do tačke poštovanja. Pre nekoliko godina Pariz nije bilo najlakše obići biciklom. To se međutim dramatično promenila u poslednjih nekoliko godina. Gradska vlast je preduzela niz koraka za poboljšanje sigurnosti urbanih biciklista kao i uspostavljanje nekih odvojenih biciklističkih staza, ali još važnije, doneseno je pravilo kojim se dopušta biciklistima da koriste autobuske staze na većini glavnih bulevara.

Pariz je meka za roleraše. To je zbog velikih, glatkih površina koje su dostupne i na trotoarima i po putu. Vožnja rolera na pločniku je dozvoljena oko Central Paris (zona 1) i okolnih naselja (zona 2+).


Autom: Uopšteno nije dobra ideja iznajmiti automobil za posetu Parizu. Saobraćaj je je vrlo gust tokom dana, i parking mesta je veoma teško pronaći. To je posebno problem u okolini tačaka od turističkih interesa jer su građena kad automobili nisu postojali, pa se nije razmišlajlo o parking mestima. Većina domaćinstava u Parizu ne posjeduju automobile. Iznajmljivanje automobila može biti dobar izbor za obilazak nekih znamenitosti u predgrađima ili za posetu drugih mesta u Francuskoj.

Pošalji stranu na:


Avio karte